The dynamics of the overall development of the EU system as a whole and its impact on the national constitutional law, are linked to the European integration process. The normative issues elicited by the concepts of multi-level constitution, and governance, describe the decision-making processes that involve the simultaneous mobilization of public authorities at different jurisdictional levels, in times in which the weakening of territorial State-power and the increase in international interdependencies are evident. Therefore, this study moves towards the analysis of a theory of multi-level governance from a starting point: the ‘modern’ concept expressed by the term ‘nation-state’, used to refer to political, juridical, economic and social actors in the international system, which identifies a single (or multiple) nationalities joined together in a formal political union, ought to be revised, in order to accommodate to political change. As the acceleration of the European integration process became fast, nation-state government went so far to introduce measures of supra-nationality, even in areas traditionally seen as associated with national sovereignty. An examination of normative issues raised by the European Union meets a specific normative challenge and focuses on some analytical dimensions concerned with the normative value of multilevel governance, such as political mobilization, policy decision-making, and State polity restructuring. Multilevel governance emerges as a constitutional principle in the European constitutional space; its foundation is in the mosaic resulting from the constitutional systems of the Union and its Member States, as well as the legitimacy of multi-level governance decisions has a constitutional foundation; the balance of powers derives from a change in the established hierarchies between territorial jurisdictions. El equilibrio entre la soberanía nacional de cada estado y la europea ha llegado a un punto crítico. El conocimiento del proceso constituyente de la Unión Europea y de su sistema de governance implica el análisis de la fase de transición que las asambleas representativas están atravesando y que pone en tela de juicio su papel institucional. La globalización, además, ha cambiado de modo irreversible las relaciones interpersonales en el contexto político, económico, territorial y, sobre todo, jurídico. El derecho, instrumento primario de regulación y mediación de las instancias individuales y colectivas y vehículo para la materialización de las necesidades de una sociedad, debe tener en cuenta la red mundial de conexiones espaciales y las interdependencias funcionales siempre más importantes. La dimensión europea desquicia los confines puestos por las constituciones nacionales; el cambio, más allá de las evidentes recaídas en el derecho privado, reviste decisivamente una dimensión pública. Los intereses se intersecan pues en un terreno constitucional a varios niveles: el modelo de governance europea responde a criterios de legitimación democrática y de control distintos de los nacionales; el desplazamiento del nivel normativo implica consecuencias para el sistema y los equilibrios constitucionales internos. El proceso constitucional europeo debería caracterizarse como experimentación global de una nueva governance poliárquica, directamente deliberativa, capaz de regenerar los circuitos democráticos. L’equilibrio tra la sovranità nazionale dei singoli Stati e quella europea è giunto a un punto critico. La conoscenza del processo costituente dell’Unione Europea e del suo sistema di governance implica l’analisi della fase di transizione che le assemblee rappresentative stanno attraversando, che inficia il loro ruolo istituzionale. La globalizzazione, peraltro, ha mutato in modo irreversibile le relazioni interpersonali nel generale contesto politico, economico, territoriale e soprattutto giuridico. Il diritto, strumento primario di regolazione e di mediazione delle istanze individuali e collettive, e veicolo per dar forma ai bisogni di una società, deve tener conto d’una rete mondiale di connessioni spaziali e di interdipendenze funzionali sempre più marcate. La dimensione europea scardina i confini posti dalle costituzioni nazionali; il cambiamento, al di là delle evidenti ricadute sul diritto privato, riveste decisamente una dimensione pubblica. Gli interessi si intersecano dunque su un terreno costituzionale “multilivello”. Il modello di governance europea risponde a criteri di legittimazione democratica e di controllo difformi da quelli nazionali; i diversi livelli normativi, e il passaggio dall’uno all’altro, implicano conseguenze per i sistemi e gli equilibri costituzionali interni. Il processo costituzionale europeo dovrebbe connotarsi come sperimentazione corale di una multilevel governance direttamente deliberativa, capace di rigenerare i circuiti democratici.

EXTRA ORDINEM. BREVE STORIA DEL COSTITUZIONALISMO MULTILIVELLO TRA VOLONTÀ D’INTEGRAZIONE, DIALETTICA DELLE DIFFERENZE, GLOBALIZZAZIONE E TRASFORMAZIONI DELLO STATO / Extra ordinem. Multilevel Constitution, European Integration and the Dialectic of Differences between Globalization and Nation-state Changes / Extra ordinem. Constitución multilevel, voluntad de integración, dialéctica de las diferencias, entre globalización y transformaciones del Estado-nación

ALIBRANDI, Rosamaria
2017-01-01

Abstract

The dynamics of the overall development of the EU system as a whole and its impact on the national constitutional law, are linked to the European integration process. The normative issues elicited by the concepts of multi-level constitution, and governance, describe the decision-making processes that involve the simultaneous mobilization of public authorities at different jurisdictional levels, in times in which the weakening of territorial State-power and the increase in international interdependencies are evident. Therefore, this study moves towards the analysis of a theory of multi-level governance from a starting point: the ‘modern’ concept expressed by the term ‘nation-state’, used to refer to political, juridical, economic and social actors in the international system, which identifies a single (or multiple) nationalities joined together in a formal political union, ought to be revised, in order to accommodate to political change. As the acceleration of the European integration process became fast, nation-state government went so far to introduce measures of supra-nationality, even in areas traditionally seen as associated with national sovereignty. An examination of normative issues raised by the European Union meets a specific normative challenge and focuses on some analytical dimensions concerned with the normative value of multilevel governance, such as political mobilization, policy decision-making, and State polity restructuring. Multilevel governance emerges as a constitutional principle in the European constitutional space; its foundation is in the mosaic resulting from the constitutional systems of the Union and its Member States, as well as the legitimacy of multi-level governance decisions has a constitutional foundation; the balance of powers derives from a change in the established hierarchies between territorial jurisdictions. El equilibrio entre la soberanía nacional de cada estado y la europea ha llegado a un punto crítico. El conocimiento del proceso constituyente de la Unión Europea y de su sistema de governance implica el análisis de la fase de transición que las asambleas representativas están atravesando y que pone en tela de juicio su papel institucional. La globalización, además, ha cambiado de modo irreversible las relaciones interpersonales en el contexto político, económico, territorial y, sobre todo, jurídico. El derecho, instrumento primario de regulación y mediación de las instancias individuales y colectivas y vehículo para la materialización de las necesidades de una sociedad, debe tener en cuenta la red mundial de conexiones espaciales y las interdependencias funcionales siempre más importantes. La dimensión europea desquicia los confines puestos por las constituciones nacionales; el cambio, más allá de las evidentes recaídas en el derecho privado, reviste decisivamente una dimensión pública. Los intereses se intersecan pues en un terreno constitucional a varios niveles: el modelo de governance europea responde a criterios de legitimación democrática y de control distintos de los nacionales; el desplazamiento del nivel normativo implica consecuencias para el sistema y los equilibrios constitucionales internos. El proceso constitucional europeo debería caracterizarse como experimentación global de una nueva governance poliárquica, directamente deliberativa, capaz de regenerar los circuitos democráticos. L’equilibrio tra la sovranità nazionale dei singoli Stati e quella europea è giunto a un punto critico. La conoscenza del processo costituente dell’Unione Europea e del suo sistema di governance implica l’analisi della fase di transizione che le assemblee rappresentative stanno attraversando, che inficia il loro ruolo istituzionale. La globalizzazione, peraltro, ha mutato in modo irreversibile le relazioni interpersonali nel generale contesto politico, economico, territoriale e soprattutto giuridico. Il diritto, strumento primario di regolazione e di mediazione delle istanze individuali e collettive, e veicolo per dar forma ai bisogni di una società, deve tener conto d’una rete mondiale di connessioni spaziali e di interdipendenze funzionali sempre più marcate. La dimensione europea scardina i confini posti dalle costituzioni nazionali; il cambiamento, al di là delle evidenti ricadute sul diritto privato, riveste decisamente una dimensione pubblica. Gli interessi si intersecano dunque su un terreno costituzionale “multilivello”. Il modello di governance europea risponde a criteri di legittimazione democratica e di controllo difformi da quelli nazionali; i diversi livelli normativi, e il passaggio dall’uno all’altro, implicano conseguenze per i sistemi e gli equilibri costituzionali interni. Il processo costituzionale europeo dovrebbe connotarsi come sperimentazione corale di una multilevel governance direttamente deliberativa, capace di rigenerare i circuiti democratici.
2017
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.
Pubblicazioni consigliate

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11570/3112125
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact